Tekoäly on vallankumouksellinen teknologia, joka on puhuttanut paljon viime aikoina. Vaikka tekoäly ja englanninkielinen termi AI kuulostaa tulevaisuuden scifielokuvalta, todellisuudessa sitä käytetään jo laajalti monessa paikassa.
Markkinointiyrittäjänä tekoäly herättää mielessäni ristiriitaisia tunteita. Toisaalta olen utelias ja kiinnostunut siitä, miten tekoäly voi auttaa yrityksiä eri prosesseissa. Toisaalta taas tekoäly tuntuu pelottavalta, sillä kyseessä on tuntematon ja monimutkainen teknologia. Tästä syystä halusin tutustua enemmän tekoälyn käyttöön markkinoinnissa ja kirjoittaa siitä Markkinointioppaan luvun.
Mikä on tekoäly?
Tekoäly viittaa tietokoneisiin ja ohjelmistoihin, jotka pystyvät tekemään päätöksiä, joita aikaisemmin tekivät vain ihmiset.
Miten yritys voi hyödyntää tekoälyä markkinoinnissa?
Asiaa tutkiessani ja lukiessani tekoälystä, ymmärsin, että se voi olla hyödyllinen työkalu markkinoinnissa. Sen avulla yritys voi muun muassa:
Tuottaa parempia ja henkilökohtaisempia asiakaskokemuksia.
Parantaa kampanjoiden tehokkuutta,
Saada arvokasta tietoa asiakkaistaan.
Tekoälyn huonot puolet
Toisaalta tekoälyn käyttöön liittyy myös huonoja puolia. Sen käyttöön liittyy eettisiä haasteita, kuten yksityisyyden suoja. Jos käytettävissä oleva data on puutteellista tai virheellistä, tekoäly voi tehdä virheellisiä päätöksiä tai antaa vääränlaisia suosituksia. Tekoälyllä ei myöskään ole empatiaa tai tunneälyä. Se ei osaa samaistua tai myötäelää. Se ei myöskään voi koskaan täysin tuntea kohdeyleisöä.
Onkin tärkeää tunnistaa tekoälyn käytön haasteet, jotta tekoälyä voidaan käyttää oikein ja eettisesti. Tällä tavalla toimittuna asiakkaat saavat hyvän kokemuksen eikä luottamukseen tule säröä.
Canvan tekoäly-ominaisuudet
Canva on yksi lempityökaluistani, ja siihen tullut uusia tekoälyä hyödyntäviä ominaisuuksia, joiden avulla käyttäjä voi keskittyä luovuuteen ja suunnittelutyön yksityiskohtiin.
Maaginen suunnittelumalli
Maaginen suunnittelumalli -toiminnon avulla Canva ehdottaa lisäämiesi kuvien ja videoiden perusteella mallipohjia, joiden teema on samanlainen. Toimintoa voi hyödyntää myös tekstikehotteella.
Maaginen tekstin luonti
Canvan uusimpia ominaisuuksia on tekoälypohjainen kirjoitusavustaja, jonka avulla voi luoda kirjoitettua sisältöä nopeasti yksinkertaisella tekstikehotteella. Ominaisuutta voi käyttää esimerkiksi blogipostauksen luomiseen, ideointiin, somepostauksen tai sähköpostin kirjoittamiseen. Huom! Tämä ominaisuus ei toimi vielä suomen kielellä.
Tekstistä kuvaksi
Tekstistä kuvaksi -toiminnolla voi luoda erilaisia kuvia tekstikehotteella. Kirjoita tekstikehote, valitse tyyli ja koko ja katso, kun toiminto luo neljä uutta kuvaa. Rehellisesti nämä ovat olleet aika kehnoja, kuvailisin kuvia Salvador Dali -tyylisiksi, absurdeiksi kyhäelmiksi, missä on tarkkaan katsottuna aina jotakin pahasti vinksallaan!
Kuvien muokkaus: maaginen pyyhekumi ja maaginen muokkaus
Canvassa on jo pidempään ollut taustan poistaja -niminen työkalu, joka tunnistaa automaattisesti kuvassa olevat elementit ja poistaa ne helposti taustalta. Nyt sen lisäksi on tullut maaginen pyyhekumi, jolla voi siveltimellä valita poistettavan alueen, sekä maaginen muokkaus, jossa niin ikään siveltimellä valitaan haluttu kohta kuvasta ja kerrotaan tekoälylle, millä se halutaan korvata. Esimerkiksi kahvikuppi-kuvassa voidaan antaa komento korvata kahvi karkeilla. Tai kädessä oleva ruusu voidaan korvata esimerkiksi ilmapallolla.
Tekoäly inhimillisen markkinoinnin tukena?
Iso kysymys, jota pohdin tätä tekstiä laatiessani oli: voiko tekoälyä käyttää inhimillisen markkinoinnin tukena tai apuna? Ajattelen, että näiden uusien teknologioiden on tarkoitus palvella ihmistä eikä päinvastoin. Siinä vaiheessa mennään metsään, jos unohdetaan inhimillinen ote, joka kuitenkin on aina tärkeä osa asiakaskokemusta. Tekoäly voi olla mukana parantamassa tätä asiakaskokemusta, mutta sen on tapahduttava ihmisen ehdoilla.
On myös muistettava, että tekoäly ei ole täydellinen. Vaikka se voi analysoida dataa ja tuottaa erilaisia ennusteita, se ei korvaa ihmisen intuitiota. Ihmisiä tarvitaan yhä muun muassa analysoimaan tietoja, tekemään päätöksiä ja luovaan työtä. Loppupeleissä uskon siihen, että ihmiset kaipaavat edelleen aitoa yhteyttä ja vuorovaikutusta toistensa kanssa. Kuten hiukan muunneltu sanonta kuuluu: tekoäly on minusta hyvä renki, mutta huono isäntä. Siksi on tärkeää löytää tasapaino tekoälyn hyödyntämisen ja ihmisen työpanoksen välille.
Mikäli kaipaat apua inhimilliseen markkinointiin, ota yhteyttä!
Huom! Avoimuuden ja rehellisyyden nimissä tämän artikkelin tekemiseen on hyödynnetty ChatGPT:tä, joka on kenties yksi tämän hetken puhutuimmista tekoälyteknologioista. Se on älykäs chatbot-ohjelmisto, joka perustuu koneoppimiseen ja luonnolliseen kielentunnistukseen.
Lähteet:
Comments