top of page

Markkinointiopas 2023 - Google Analytics 4

Updated: Apr 8, 2023


Google Analytics 4 on yksi tehokkaimmista markkinointiaseistasi, sillä parempi analytiikka johtaa parempiin markkinointipäätöksiin. Se auttaa kehittämään ymmärrystä verkkosivuston liikenteestä ja siitä, miten käyttäjät käyttäytyvät sivustolla.


Mikä on Google Analytics 4?


Google Analytics on ollut sivustojen ja sovellusten kävijäseurannan ykköstyökalu jo yli vuosikymmenen. Tällä hetkellä Google Analyticsia voi käyttää kahdella eri versiolla: Universal Analytics ja Google Analytics 4.


Google Analytics 4 (GA4) on Google Analytics-työkalun tuorein versio ja 1.7.2023 lähtien myös ainoa versio, jota voi käyttää. Kävijäseurannan lisäksi GA4-version keskiössä on yksityisyys, asiakaslähtöisyys, tekoälyn hyödyntäminen ja monialustaiset havainnot.


Miksi ottaa käyttöön Google Analytics 4?


GA4-versio ei päivity itsestään käyttöön, vaan se pitää asentaa erikseen. GA4-versio kannattaa ottaa käyttöön jo nyt, sillä vanhemmasta versiosta (Universal Analytics) ei voi siirtää dataa uuteen versioon. Eli mitä kauemmin odottelee asennuksen kanssa, sen suurempi aukko tulee analytiikkaan. Aukko analytiikassa ei ole hyvä asia, kun halutaan kehittää ja kasvattaa verkossa tapahtuvaa tai olevaa liiketoimintaa.


Google Analytics 4 etusivu

Miten ottaa käyttöön Google Analytics 4?


Jotta voit alkaa kerätä dataa Google Analytics 4 avulla, sinun tulee ottaa lisätä GA4-versio sivustolle, jossa on käytössä Analyticsin aiempi versio tai ottaa käyttöön Analytics ensimmäistä kertaa.


Helpoiten GA4-version käyttöönotto käy Googlen Setup Assistantin avulla. Löydät tämän Google Analyticsista Järjestelmänvalvoja -kohdasta. Kun olet määrittänyt ja tallentanut ohjeistuksen mukaiset tiedot, on uusi Google Analytics 4 -tili käytettävissäsi. Verkkosivustollesi tulee vielä asentaa Google-tagi, jotta datan kerääminen alkaa.


Google Analytics 4 käyttöönotto Google Assistantin avulla

GA4-version asentaminen verkkokauppaan on hiukan työläämpi prosessi, sillä konversiodatan tulee olla suositusten mukainen, joten tässä on parasta kääntyä sivustosi teknisen ylläpitäjän puoleen. Konversio tarkoittaa sitä, että sivustolla kävijä suorittaa ennalta määritellyn ja mitattavan toimenpiteen, esimerkiksi täyttää yhteydenottolomakkeen. Tämän toimenpiteen suoritettua Google Analytics kirjaa tiedon konversiodataan, joka on jatkossa käytettävissä muun muassa hankinta-raporteissa. Tätä dataa käytetään markkinoinnin optimoimiseen.


Tuntuuko hankalalta? Ei hätää, Stoori by Sara voi auttaa sinua GA4 -version käyttöönotossa. Ota yhteyttä!

Google Analyticsin käyttöönotto ensimmäistä kertaa


Mikäli sinulla ei ole ollut käytössä aiemmin Google Analyticsia, ensimmäiseksi sinun on luotava Analytics-tili. Tilin luontivaiheessa Google Analytics 4 -mittauskokonaisuus on valittuna oletuksena. Mittauskokonaisuudella tarkoitetaan yrityksen verkko- tai sovellusdataa.

  • Nimeä mittauskokonaisuus, valitse aikavyöhyke ja valuutta.

  • Klikkaa ”Seuraava” ja valitse yrityksesi toimiala ja koko.

  • Klikkaa ”Luo” ja hyväksy käyttöehdot ja datan käsittelyä koskeva muutos.

Google Analytics -tilin perustaminen

Nyt sinulla on Analytics-tili luotuna. Tämän jälkeen sinun lisättävä datastriimi tilillesi. Datastriimi kuvaa yhtä sivustoa tai sovellusta, josta haluat kerätä dataa. Datastriimin lisääminen käy seuraavasti:

  • Klikkaa Järjestelmänvalvoja-kohtaa ja sieltä ”Datastriimit”.

  • Valitse datastriimisi tyyppi eli ”Verkko” (mikäli kyseessä on verkkosivusto).

  • Täytä verkkosivustosi URL-osoite ja anna striimillesi nimi.

  • Tässä kohdassa voit myös valita onko ”Tehostettu mittaus” käytössä vai ei ja mitkä kaikki tapahtumat ovat käytössä (oletuksena kaikki tapahtumat ovat päällä).


  • Tehostettu mittaus sisältää tiettyjä tapahtumia, jotka GA4 voi ottaa käyttöön ilman tagienhallintaa ja koodaamista:

    • Katselukerrat: Tallentaa katselukerrat aina, kun sivu latautuu.

    • Vieritykset: Tallentaa vieritystapahtuman aina, kun kävijä pääsee sivun alareunaan. Tätä voi käyttää merkkinä sivun lukemisesta.

    • Lähtevät klikkaukset: Tallentaa lähtevän klikkauksen aina, kun kävijä klikkaa linkkiä, joka vie hänet pois sivuiltasi. Tämä auttaa selventämään, että mihin käyttäjät siirtyvät sivustosi jälkeen.

    • Sivustohaku: Tallentaa hakutulosten katselutapahtuman aina, kun kävijä tekee haun sivustollasi.

    • Lomakkeeseen liittyvät aktivoitumiset: Tallentaa lomakkeeseen liittyvät tapahtumat aina, kun kävijä käsittelee sivustollasi olevaa lomaketta.

    • Videoihin liittyvä aktivoituminen: Tallentaa videon toisto‑, edistymis‑ ja loppuunkatsomistapahtumat aina, kun kävijä katsoo sivustollesi upotettuja videoita.

    • Tiedoston lataukset: Tallentaa tiedoston lataustapahtuman, kun sivuston käyttäjä klikkaa tiedostoon vievää linkkiä.

  • Klikkaa ”Luo striimi”.

Seuraavaksi verkkosivustolle tulee asentaa Google-tagi. Kun tagi on asennettuna, niin sivustosi tiedot kulkevat datastriimin kautta raportointiin. Tämän jälkeen kannattaa käydä katsomassa Google Setup Assistantin määrittämät ominaisuudet kuntoon.


Kun otat käyttöön Google Analyticsin, muista myös päivittää evästebanneri ja tietosuojaseloste!


Google-tagin asennus


Vaikka sinulla olisi ollut käytössä aikaisemmin Google Analytics, GA4-versio vaatii seurannan asentamisen uudelleen. Asennuksen voi tehdä itse tai sivustosi tekninen ylläpitäjä, jolle voit lähettää Google-tagin tiedot. Asennuksen voi tehdä sivuston sisällönhallinnan kautta tai Google Tag Managerin avulla. Perehdytään ensimmäiseen vaihtoehdon asennukseen tarkemmin.


Seurannan asennus sivuston sisällönhallinnan kautta

Google-tagin asentaminen

Google Analytics 4:n Järjestelmänvalvoja-välilehdeltä löytyy seurannan asennusohjeet yleisimpiin sisällönhallintajärjestelmiin.

  • Klikkaa “Datastriimit”.

  • Klikkaa haluttua datastriimiä (verkkosivustoa).

  • Klikkaa “Katso tagin ohjeet”.

  • Tämän jälkeen päädyt asennusohjeet-välilehdelle, josta voit valita asennatko Google-tagin sivustotyökalun/sisällönhallintajärjestelmän avulla vai manuaalisesti.

Esimerkiksi WordPressille Googlen Site Kit Plugin on hyvä vaihtoehto. Kun valitset “Site Kit Plugin” niin saat jatko-ohjeet, kuinka saat asennettua GA4-version verkkosivustollesi.


Käytä tätä tapaa, kun haluat perusominaisuudet, etkä esimerkiksi konversioseurantaa. Varmista, että tällä tavalla tehty Google Analytics-asennusi noudattaa nykysiä evästesuostumuksia.


Kun olet saanut asennettua seurannan sivustollesi, testaa sen toimivuus menemällä Google Analytics 4:n reaaliaikaiseen raporttiin ja avaamalla toisella välilehdellä sivustosi. Kun katsot raporttia, niin ainakin yhden käyttäjän pitäisi näkyä siellä.


Yhteenveto Google Analytics 4:stä


GA4 tarjoaa enemmän joustavuutta ja keinoja ennustaa käyttäjien käyttäytymistä ottaen huomioon käyttäjien yksityisyyden. Kun olet päässyt sisälle GA4-versioon, huomaat, että sen joustavuus ja parannellut ominaisuudet ovat enemmän kuin sen arvoisia.


Mikäli tarvitset apua käyttöönotossa, Stoori by Saran kautta löytyy kattavat Google-analytiikan ja -mainonnan palvelut!


Lähteet:



Recent Posts

See All
bottom of page