Markkinointioppaan edellisissä luvuissa on käyty läpi Google Analytics 4 -uudistusta. Nyt on aika siirtyä asiassa hiukan eteenpäin. Tämän luvun aiheena on evästeet.
Asia on ajankohtainen, sillä ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa netissä. Käyttäjien yksityisyyden suojelemiseksi on säädetty GDPR ja muita tietosuojalakeja ja -asetuksia. Verkkosivujen tulee ilmoittaa mitä tietoja keräävät, säilövät ja jakavat eteenpäin.
Trendi anonymiteetin säilyttämisestä verkossa on ajanut suurimmat verkkoselaimet estämään kolmannen osapuolen evästeiden käytön. Muutos on herättänyt paljon keskustelua, sillä iso osa digimarkkinoinnista perustuu evästeiden hyödyntämiseen mainonnan kohdentamisessa.
Mitä evästeet ovat?
Kerrataanpa alkuun mitä evästeet ovat. Evästeet ovat pieniä, näkymättömiä tekstitiedostoja, joita selain tallentaa kävijän laitteelle verkkosivustoja käytettäessä. Evästeistä voidaan käyttää myös nimitystä keksi tai cookie.
Evästeiden tarkoituksena on, että verkkosivusto säilyttää tietyt valintasi (esim. kieli) tietyn ajan. Tämän vuoksi sinun ei tarvitse tehdä samoja valintoja uudelleen, kun siirryt sivustolla sivulta toiselle saman istunnon aikana.
Lähes jokainen verkkosivu käyttää evästeitä. Evästeet voi jaotella voimassaoloajan, käyttötarkoituksen ja alkuperän mukaan. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivujen toiminnan kannalta.
Mitä ovat kolmannen osapuolen evästeet?
Kolmannen osapuolen evästeet liittyvät evästeiden alkuperään. Ne ovat evästeitä, joita hyödyntävät muut sivustot kuin se, jolla juuri kyseisellä hetkellä vierailet, esimerkiksi Facebook.
Ensimmäinen osapuoli on se verkkosivusto, jolla olet nyt.
Toinen osapuoli olet sinä itse.
Kolmas osapuoli tarkoittaa muita sivuja, kuin se, jolla paraaikaa olet.
Kolmannen osapuolten evästeiden pääkäyttötarkoituksena on ollut verkkokäyttäymisen seuranta mainonnan kohdentamiseksi.
Esimerkiksi verkkokauppaan lisätty sosiaalisen median eväste tallentuu selaimeen, jolloin sosiaalisen median alusta saa tiedon, että olet vieraillut verkkokaupassa ja mahdollisesti katsellut joitakin sen tuotteita. Tätä tietoa hyödynnetään siihen, että sinulle mainostetaan kyseistä sosiaalisen median alustaa käyttäessäsi vierailemasi verkkokaupan tuotteita, etenkin niitä, joita olet katsellut. Eli tämän vuoksi näet Facebookissa ja Googlessa mainoksia juuri katsomistasi tuotteista.
Kolmannen osapuolen evästeiden alasajo
Google on ilmoittanut, että kolmannen osapuolen evästeet poistuvat Chrome-selaimesta vuoden 2024 aikana. Firefox ja Safari ovat jo aiemmin rajoittaneet kolmannen osapuolen evästeitä.
Tähän asti digimarkkinointi on vahvasti nojannut kolmannen osapuolen evästeteiden avulla tapahtuvaan markkinoinnin kohdentamiseen. Näiden evästeiden poistuminen vaikeuttaa uudelleenmarkkinointia verkkosivun kävijöille.
Miten varautua evästemuutokseen?
Mutta ei kuitenkaan paniikkia! Vaikka kolmannen osapuolen evästeiden käyttö tulee nykymuodossaan loppumaan, vaihtoehtoisia ratkaisuja kehitetään koko ajan. Uusia ratkaisuja odotellessa, voit aloitella evästeperusteisesta markkinoinnin irtautumisen seuraavilla toimenpiteillä:
Tarkasta lähtötilanne
Aivan ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa, kuinka riippuvainen yritys on tällä hetkellä kolmannen osapuolen evästeistä.
Kerää omaa dataa
Omalla datalla tarkoitetaan esimerkiksi asiakasrekisteriä, jolle markkinointia on lupa kohdentaa. Datan keräämistä ja hyödyntämistä varten kannattaa suunnitella strategia.
Rakenna luottamusta
Tulevaisuudessa asiakasrekisteri pohjautuu tietoihin, jotka asiakkaat luovuttavat itse vapaaehtoisesti yrityksen käyttöön. Tämän vuoksi evästeettömän markkinoinnin avainasiana on luottamuksen rakentaminen. Luottamus on helpompi ansaita, kun asiakas ymmärtää miksi ja miten käytät hänen tietojaan ja kokee saavansa siitä jotakin vastineeksi.
Panosta sisältöön
Verkkosivujen hyvään sisältöön tulisi panostaa, sillä laadukas, hakukoneoptimoitu sisältö palvelee kohderyhmääsi verkossa ilman evästeitä.
Evästemuutoksesta ei kannata murehtia liikaa. Muutos tulee koskemaan aivan kaikkia, esimerkiksi kilpailijoitasi. Evästekeskustelua kannattaa seurata, jotta pysyt kärryillä uusimmista muutoksista ja pystyt reagoimaan niihin ajoissa.
Mikäli kaipaat apua markkinoinnin suunnitteluun, ota yhteyttä!
Lähteet:
Comments