top of page

Virta minne veneen vie... vai otanko ohjat käsiini?

Updated: Jan 24, 2021

Tapahtuvatko markkinoinnissa asiat parhaiten luonnostaan ja spontaanisti vai suunnitelmallisesti ja taktisesti? Miksi markkinointisuunnitelma tarvitaan?


Uskon, että tarvitaan sekä hetkeen tarttumista ja virran mukaan heittäytymistä että myös pysähtymistä ja matkareitin suunnittelua. Joskus kannattaa heittää ankkuri alas, tähystää tulevaisuuteen ja kirjata asioita ylös. Vuodenvaihteen aika on loistava hetki suunnittelutyölle mutta koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa markkinointisuunnitelman tekoa.


Markkinointisuunnitelma tai markkinoinnin vuosikello tarvitaan, koska

  • hyvin suunniteltu on oikeasti puoliksi tehty

  • aikaa ja energiaa säästyy

  • kun markkinoinnissa on mukana useita osapuolia, suunnitelma auttaa kaikkia pysymään ajan tasalla siitä missä mennään ja mitä tuleman pitää

  • suunnitelman avulla osataan valmistautua ajoissa ja tehdä markkinointia etukenossa eikä aina hieman liian myöhässä

  • markkinoinnin tulisi aina pohjautua liiketoimintastrategiaan. Suunnitelma edesauttaa oikeiden asioiden tekemistä, oikeaan aikaan ja oikeissa kanavissa.

Jos kuitenkin liikaa suunnittelee ja strategioi, saattaa jäädä huomaamatta hienoja mahdollisuuksia, kun liikaa tuijottaa papereita. Toisaalta; ilman suunnitelmaa saattaa päätyä ajelehtimaan, ja tulee viime hetken paniikkeja: olisi pitänyt tehdä Black Friday kampanja! Miksemme huomioineet tätä ja tätä ajankohtaista asiaa, olisi ollut huippu tilaisuus!


Suuret linjat ja pääraamit kannattaa siis laittaa ylös. Katso kalenterivuotta, tärkeitä päiviä, sesonkeja ja tapahtumia. Äläkä unohda välisesonkeja.

Esimerkiksi joulun aikaan täytyy huutaa aika kovaa saadakseen viestinsä kuuluviin. Voisitko kampanjoida silloin, kun muut eivät?


Muista jättää tilaa spontaanille reagoinnille - oli se sitten uutiskirjeen, somepostauksen, myyntikampanjan tai vaikka blogitekstin muodossa. Pyrin itse vastaamaan asiakkaideni nopeisiinkin tarpeisiin, ja tekemään ad hoc-markkinointitoimenpiteitä aina mahdollisuuksien mukaan.


Esimerkiksi joulukuussa 2020 toteutin parin asiakkaani kanssa pikaisella aikataululla joulumainontaa. Joustoa ja venymistä vaaditaan markkinoinnissa. Kuitenkin kaikkien etu - niin asiakkaan itsensä kuin asiakasta auttavan markkinoinnin ammattilaisen - on, että jonkinlainen markkinoinnin ja viestinnän yleisvuosikello tai suunnitelma on olemassa.


Tarvitsetko apua markkinointisuunnitelman tekemiseen? Autan mielelläni! Ota yhteyttä jo tänään: sara@stooribysara.fi.



bottom of page