top of page

Miksi brändikirja on yksi yrityksen tärkeimpiä työkaluja?

Kun uusi asiakas lähestyy minua, tarkistan aina ensin, miltä asiakkaan brändi näyttää, tuntuu ja kuulostaa. Lähes poikkeuksetta todetaan, että parantamisen varaa on. Mielelläni aloitankin yhteistyön brändin freesaamiseesta, kokonaisvaltaisesti uudistuksesta tai timanttiseksi hiomisesta - riippuen siitä, millä tolalla yrityksen brändi. Brändityön jälkeen kaikki muu markkinointi ja viestintä sujuu kuin itsestään.


Mikä sitten on brändi ja miksi se on niin tärkeä? Parhaimmillaan brändi tuo todeksi tarinan ja herättää sen henkiin. Yrityksellä on AINA jonkinlainen brändi, teki sen eteen töitä tai ei. Ihmiset muodostavat tiedostamattaan jonkinlaisen mielikuvan yrityksestä. Brändin eteen voi kuitenkin tehdä paljon asioita, ja se vaatiikin sinnikästä työtä. Jos näet jonkun brändin, jota ihailet, muista että sen eteen on todennäköisesti tehty systemaattista työtä PITKÄÄN ja mukana on ollut melko varmasti markkinoinnin ammattilainen!


Brändi kuvaa sitä, miltä yrityksesi näyttää, kuulostaa ja tuntuu. Brändiin vaikuttamalla vaikutat asiakkaiden mielikuvaan yrityksestäsi, palveluistasi ja tuotteistasi.


Brändin avulla voit profiloida yrityksesi sellaiseksi, mikä vastaa liiketoiminnallisia tavoitteitasi. Sekä henkilöillä että yrityksillä on brändi ja molempia voidaan ja kannattaa kehittää.

Voimme aloittaa alusta tai tehdä vain kevyttä uudistusta. Brändi on pohja kaikelle muulle markkinoinnille ja viestinnälle, joten suosittelen siksi brändikirjan tekoa jos sellaista ei vielä ole.



MIKÄ BRÄNDIKIRJA? Brändikirja on nimestään huolimatta sähköinen materiaalikokonaisuus, johon kootaan

  • yrityksen juuret ja tarina

  • yrityksen arvot ja asiakaslupaus

  • missio ja visio

  • visuaalisen ilmeen raamit (värit, fontit, logo) sekä

  • yrityksen tapa puhua (tone of voice) asiakkaille ja muille sidosryhmille.

Brändikirja on yritykselle korvaamaton työkalu, joka ohjaa tekemistä ja tavoitteiden asetantaa. Kun perustukset tekee kunnolla, on talon rakennus helpompaa. Monesti arjessa markkinoinnin toimenpiteiden kanssa sukkuloidessa unohtuu punainen lanka.


Minkä näköistä ja kuuloista markkinointia pitikään tehdä? Miksi ja kenelle tässä ylipäätään koitetaan markkinoida? Silloin voi aina palata brändikirjaa.

Vaivannäkö todella kannattaa! Kattavan brändityön jälkeen kaikki muu markkinointi sujuu helpommin ja yrityksesi vetää kuin itsestään puoleensa toivottuja asiakkaita. Huomaa, että aika ajoin brändiä pitää päivittää ajanmukaiseksi ja miettiä, mihin suuntaan sitä viedä.


Kun tarvitset apua brändäystyöhön, Stoori by Sara auttaa! Ota rohkeasti yhteyttä: sara@stooribysara.fi.

bottom of page