top of page

Markkinointiopas 2023 - Google Analytics 4 -työkalut haltuun

Updated: May 16, 2023


Google Analytics on ollut sivustojen ja sovellusten kävijäseurannan ykköstyökalu jo yli vuosikymmenen. Google Analytics tarjoaa ilmaiseksi hyötyjä verkossa toimiville yrityksille. Sen avulla voidaan mitata verkkosivua, raportoida tuloksia ja lopulta kehittää sivustoa toimivammaksi.Google Analyticsia voi käyttää kahdella eri versiolla: Universal Analytics ja Google Analytics 4.

Google Universal Analytics lakkaa kuitenkin toimimasta 1.7.2023 alkaen ja tilalle tulee Google Analytics 4 (GA4). Tällöin analytiikan seuranta onnistuu ainoastaan GA4-version kautta. Eli Google Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön viimeistään nyt!

Näiden työkalujen käyttöönotto edellyttää Google Analytics 4:n käyttöönottoa. Ohjeet käyttöönottoon löydät Markkinointiopas 2023 - Google Analytics 4 -artikkelista. Mikäli käyttöönotto tuntuu hankalalta, Stoori by Sara voi auttaa sinua GA4 -version käyttöönotossa. Ota yhteyttä!


Raportit


GA4 -versio keskittyy muutamaan raporttiin, jotka antavat tietoja sivuston vierailijoiden saapumisesta, käyttäytymisestä ja ostotoiminnasta.


Enää raportteja ei löydy kymmenittäin, sillä GA4 -versio keskittyy muutamaan raporttiin kävijöiden saapumisesta, käyttäytymisestä ja ostotoiminnasta.

Raportit-välilehdeltä löydät sivustolta kerätyn tiedon valmiiksi koottuna ja kategorisoituna. Jokaisella raporttien yläkategorialla on yksi yleiskatsausraportti sekä erittelyraportit.

  • Yleiskatsaus näyttää nimensä mukaisesti yleiskatsauksen kyseiseen teemaan.

  • Erittelyraporteista löytyy tarkempaa tietoa yhdestä mitattavasta asiasta, esimerkiksi yksittäisen sivun katselukerrat.

Käyttäjä-välilehti on jaettu oletuksena kahteen osaan. Se sisältää käyttäjiin liittyvät tiedot.

  • Demografiset tiedot -välilehdeltä löydät mitä ominaisuuksia verkkosivuston käyttäjillä oli.

  • Tekniikka-välilehdeltä näet, mitä ominaisuuksia käytetyissä laitteissa oli.

Elinkaari-välilehti on jaettu oletuksena neljään osaan. Se raportoi, miten käyttäjät ovat toimineet sivustollasi asiakkuuden elinkaaren aikana hankinnasta säilyttämiseenankinta-välilehdeltä näet, miten käyttäjät on hankittu.

  • Aktivointi-välilehti kertoo, mitä käyttäjät ovat tehneet sivustolla.

  • Kaupallistaminen-välilehti kertoo, kuinka sivusto on toiminut kaupallisesti. Tämän toimiminen vaatii erillisen verkkokaupan mittausasennuksen.

  • Säilyttäminen-välilehdeltä näet, vieraillaanko sivustollasi toistuvasti.


Kohdasta “Kirjasto” voit muokata raporttejasi.


Reaaliaikainen raportti


Lisäksi näet myös reaaliaikaisen yleiskatsauksen, jonka avulla voit seurata, mitä ihmiset tekevät sivustollasi juuri sillä hetkellä. Reaaliaikainen raportti listaa käyttäjien määrän minuuttia kohden viimeisen puolen tunnin ajalta. Yleiskatsaus kertoo liikenteen lähteet kanavittain, käytetyt päätelaitteet ja katsellut sivut. Reaaliaikaisen raportin avulla voit seurata sitä, miten uudet kampanjat ja muutokset vaikuttavat sivuston liikenteeseen.


Reaaliaikaisesta yleiskatsauksesta näet käyttäjät viimeisen 30 minuutin ajalta.

Tutki


Tutki-välilehdeltä löytyvät kartoitukset. Niiden avulla voit vapaammin tutkia GA4-version keräämää dataa ja visualisoida sitä. Kartoitukset pitää kuitenkin rakentaa itse ja tämä vaatii ymmärrystä, kuinka GA4-version mittaustekniikka toimii. Kartoituksia voi myös tehdä valmiista malleista, mutta niitä on tällä hetkellä vain muutamia.


Voit rakentaa kartoituksen itse tai käyttää valmiita mallipohjia.

Mainonta


Mainonta-välilehdeltä löytyy raportteja konversioista ja Google Ads-mainonnan vaikutuksista konversioihin. Konversiolla tarkoitetaan tavoitteeksi asetetun toiminnan suorittamista, esim. verkkokaupassa tehty ostos tai lähetetty yhteydenottolomake. Näet visuaalisessa muodossa, miten asettamasi mainonnan tavoitteet ovat toteutuneet. Tämä välilehti on tosin tarpeellinen vasta, kun konversioseuranta on asennettu verkkosivustollesi.


Mainonnan yhteenveto -välilehdellä on koottuna tarkempaa tietoa siitä, mitä on tapahtunut ennen kuin kävijät tekivät konversion.


Attribuutio-välilehdeltä löytyy kaksi kohtaa:


  • Mallien vertailu -välilehdellä on mahdollista verrata erilaisia attribuutiomalleja

  • Konversioreitit-välilehti näyttää mitä polkua pitkin ostajat ovat kulkeneet.

Attribuutio selittää mitkä tapahtumat ostopolulla johtavat konversioon eli asetetun tavoitteen toteutumiseen. Attribuutiomallin avulla tarkastellaan ostoprosessin eri kohtauspisteiden arvoa syntyneestä konversiosta.


Mainonta-völilehden attribuutioraporttien avulla voit saada paremman käsityksen siitä, mitkä asiat ovat vaikuttaneet konversioiden määrän lisääntymiseen.

Vinkit käyttöön


Kun aikaa ei ole tarpeeksi raporttien tutkimiseen, Google Analytics 4 -etusivulta löytyy ”Vinkit ja suositukset” -kohta, joka hyödyntää tekoälyä erilaisten trendien muutoksien tunnistamisessa, esimerkiksi jos kävijäryhmän osuus muuttuu.


Vinkit löytyvät etusivulta.

Uudistunut hakuominaisuus


GA4–version hakutoiminto on parantunut huimasti. Uudenlainen hakutoiminto nopeuttaa Analyticsin käyttöä. Voit jatkossa esittää suoraan hakuun kysymyksiä suomeksi ja GA4 etsii sinulle kysymystä vastaavan raporttinäkymän. Eli enää ei tarvitse muistaa kunkin raportin sijaintia.



Uudistuneeseen hakuominaisuuteen voi esittää suoraan kysymyksiä.

Jos kaipaat apua tai oma aikasi ei riitä asennukseen, suunnitteluun tai toteutukseen, otathan yhteyttä Stoori by Saraan!

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page